fredag 14 januari 2011

Den stora stygga vargen


"Vänta bara och se vad som händer om vargstammen får öka i Sverige. Ingen kommer att kunna bo på landet utan fara sitt liv och ingen kommer kunna ha djur på bete. Vargen är ett farligt rovdjur som inte hör hemma i Sverige". Ungefär så sa en vän till mig, som är jägare och som ivrigt förespråkar ett vargfritt Sverige.

Hm.

Den där farligheten. Kanske vi skulle titta på den i olika perspektiv. Lite fakta som jag bland annat hämtat från Socialstyrelsen, Naturvårdsverket, Wargreviret.com och BRÅ :
  • 7 000 personer dör av rökning varje år i Sverige
  • Alkoholen dödar minst 200 personer
  • Människan själv, är mycket farlig för sig själv, främst män. 100 personer dör varje år av våld från människor, 90 procent av gärningsmännen är just män.
  • 1,6 personer dör varje år på grund av vådaskott under jakt.
  • Sist någon människa blev dödad i Sverige av varg var 1821, detta av en varg som var uppfödd i fångenskap och som släpptes ut i frihet utan att kunna jaga.
Men stopp, ylar (!) nu alla vargmotståndare. Det är bara därför vi har hållit vargstammen nere som det är så få olyckor. Och är det inte hemskt när en varg river och dödar 50 får och att den river så många renar. Vad skulle du säga om det hände med dina djur.

Jag tror inte att vargattackerna kommer att öka om vi tillåter vargstammen att växa. Varg och andra toppredatorer finns i många andra länder och är inte något problem. Jo visst, är det hemskt att se rivna djur, det är alltid hemskt att se djur som lider eller dör av olika anledningar, till exempel vanvård, sjukdomar och olyckor.

Jag har själv förlorat två föl på grund av olyckshändelse. Jag vet hur det känns.

Som boende i ett område med varg löper jag absolut en, enligt mig, miniminimal risk att bli attackerad av en varg. Jag löper en enormt mycket större risk att bli utsatt för våld av en medmänniska, att hamna i en bilolycka eller att bli allvarligt sjuk och dö i en livsstilssjukdom som övervikt, stress, alkoholdrickande eller fet mat.

Så det här med farlighet tycker jag måste sättas i sitt rätta perspektiv. Jag köper inte jägarnas argument att jakten måste ske för att vargen är så farlig och ett hot mot människor. Säg som det är istället. Jägare gillar att döda djur, de vill ha fullt förfogande över rådjur, älg och accepterar inte konkurrens från en annan toppredator. Jag tycker vi ska benämna saker vid dess rätta namn när vi talar om vargjakt.

Personligen ser jag starten för 2011 års vargjakt i morgon som ett gigantiskt kliv tillbaka för Sverige.

Ett kliv från mångfald, ett kliv från ett öppet och tillåtande samhälle. Sorgligt.

Om du också tycker vargjakten är skit, skriv gärna på här, det har över 19 600 personer redan gjort: Uppropet mot vargjakt

1 kommentar:

  1. Klok som en bok är du, har själv skrivit flera inlägg i dagarna i ämnet men de är inte alls så sakliga som ditt. Kram Asta

    SvaraRadera