fredag 2 december 2011

Mörkrädsla

I går blev ett par som bor på landet utanför Köping brutalt rånade i sitt sovrum.

Det är i dessa lägen oförnuftet griper tag i mig. Speciellt som jag var ensam hemma i natt. Ja, ensam och ensam, jag har ju mina två "vakthundar":)
In i det längsta tryckte jag tillbaka rädslan, men jag måste erkänna att jag hade ytterdörren låst hela kvällen i går. Ganska ovanligt, för ibland sover vi till och med olåst dörr!

Efter kvällskissningen var det dags att släcka överallt (jag är ju rädd om både miljö och ekonomi). Men fy vad läskigt att ha totalt mörker hemma i min ensamhet, då det fanns två brutala rånare lösa.
Jag lät ett par adventsljusstakar stå tända och hundarna och jag gick och lade oss.

Skrämmande mörker. Jag gick upp, och hundarna också ganska förvånade över att det redan var morgon, och tände lite fler lampor. Några här och där, till slut var huset upptänt som en lampshop.

Jag och hundarna gick och lade oss igen. Och precis som jag skulle somna kom jag att tänka på att även rånarna skulle se väldigt bra i mitt upplysta hus. Och hitta direkt till mitt sovrum där de skulle slå ihjäl hundarna, våldta mig och sedan mörda mig långsamt. Vore det inte bättre att ha totalt mörker så att de förhoppningsvis gick vilse i vårt stora virrvarriga hus? Vilket skulle ge mig försprång att gömma både mig hundarna i något avlägset rum där jag skulle hinna ringa polisen.

Upp igen för att släcka, upp igen även för hundarna som nu började se ganska förvirrade ut. Vad håller matte på med? Har vi gått och lagt oss eller inte? Nu var huset helt mörkt och jag lade mig på helspänn.

Neeej, inte bra, någon måtta på mörkret fick det vara.Upp igen med hundar och allt, för att tända några adventsljusstakar, plus en liten, liten lampa i lilla trappan.

Nu så, tillbaka till sängen med hundarna som för vilken gång i ordningen denna kväll bäddade iordning husses tomma säng.

Sedan somnade vi allihop. Och sov ostört hela natten. Nu så här efteråt i dagsljus känns det lite fånigt att bli så rädd och framförallt för att det känns tryggare med lite ljus.

Eller som min granne sa - Lukas skulle antagligen LEKT ihjäl rånarna om det kommit. Vilket ju känns otroligt betryggande.
Trevlig helg alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar