söndag 15 januari 2012

Tillfreds

I dag fyller jag 54 år. Och hur är det då? Att vara 50 +? Jo, tack! Jag trivs med åldern och mig själv. Det finns nästan bara positiva saker med att vara äldre. Jag känner mig bra och klok och har massor av erfarenhet att ösa ur vad det än gäller. Många lyssnar till vad jag har att säga och tycker jag hjälper dem framåt. WOW!! Häftig känsla!

Ibland glömmer jag att jag har levt halva mitt liv. Som när jag känner en brinnande lust att fortsätta studera, att ta en Master inom sociologi. När jag får en önskan att börja joggingträna igen, eller att köpa en fin dressyrhäst, starta ett nytt företag eller så. När jag bara älskar kläderna från Desigual och vet att är designade för unga kvinnor i farten. Kan jag köpa något plagg? Eller blir jag patetisk tant då?

Vissa saker är jobbiga eller går inte längre. Jogga går bort, snyft. Rida likaså, ännu värre snyft. Att ha skor med höga klackar är tortyr. Att sätta på lösögonfransar funkar inte med min syn. Att måla tånaglarna är en pärs. Såklart jag kan ta en Magister, men.....det finns så lite tid kvar. Måste ju hinna arbeta lite till innan pension. Och starta nytt företag är ju också möjligt, men det tar också tid att bygga upp.

Kroppen då, det kroppsliga förfallet? Ja, vad kan jag säga. Det händer mycket med kroppen efter 50. Det är bara att acceptera. Det kommer rynkor, påsar och veck. Det är otroligt mycket lättare att lägga på sig extra kilon för mig nu. Trots att jag tränar och promenerar dagligen och oftast äter hyfsat bra. Det är lite jobbig ska jag erkänna, detta att min kropp inte riktigt känns som min. Med stilla förundrar (och viss bävan) ser jag hur kroppen omformas.

Flirtat har jag gjort sedan jag föddes. Min mor säger att den första jag flörtade med var läkaren som förlöste henne. Därefter lär jag ha sagt "Jag vill ha en häst". Iallafall, jag är notorisk flörtare, men det är inte lika kul längre. Främst för att de som nu förtiden vill flörta med mig är skalliga gubbar med kulmage och gulaktig mustasch. Gäzzzzp......näe tack. Det blir alltså ganska lite flörtat nu förtiden, även om det finns några manliga objekt som jag fortfarande har stor behållning av;)

Alltså, att vara 54 år är helt OK! Speciellt eftersom jag fick frukost på sängen och paket. Och snart ska gubben fixa middag, min mamma kommer, vi ska dricka sprattelvatten, äta smaskig efterrätt och bara mysa!

:)

2 kommentarer:

  1. : ) Grattis! Jag tycker fördelarna överväger.
    Fast jag skulle vilja ha tid att pröva fler hundraser, men får inse att det blir nog högst en till. Som pensionär.

    SvaraRadera