måndag 16 januari 2012

Jaga joggare

Lukas är i slyngelåldern, tror jag. Fast min mamma hävdar bestämt att det har varit sen han kom. Hm ja.

Dessutom är den mest uppmärksamma av de uppmärksammaste. ALLT ser han och noterar. Till exempel så uppfattar han direkt att husse slänger ljusstumpar i hinken vid braskaminen. Och så fort ett bra tillfälle kommer (att husse går ut) så rusar han genast till hinken och hämtar ljusstumparna. Vad som sedan händer med dem behövs ingen Einstein för att räkna ut. Många många små stearinbitar blir det! Och slänger jag en tops i sophinken i badrummet så tar han den inte när jag är kvar, nej han går dit tyst och stilla efter ett tag. En tops innehåller mycket bomull;)

I går skulle jag gå ut och snabbkissa hundarna. På en nanosekund uppfattar han något på vägen och sticker som en raket ut från kontaktfältet med matte. Han har upptäckt en joggare! Så himla kul tycker Lukas, en människa som springer på vägen. Vaff, vaff VOFF, Morr, VAFF.............

Tror ni att den annars ganska inkallningssäkra lilla terriern hade hörseln intonad på matte? Inte mycket. Glatt skällande och framförallt hoppande, följde han med joggaren ända ut till vägen. Där blev han som tur var lite mindre kaxig (bilar gillar han inte) och slängde väl ett öra till matte och beslutade sig för att komma tillbaka. Lycklig, lerig med tungan hängandes som en rosa slips ut munnen.

Wow, jag har sprungit det fortaste jag kan matte! Och det var jättekul, JÄTTEKUL!
Hm

2 kommentarer:

  1. Fniss...tur att han inte gillar att jaga bilar.

    SvaraRadera
  2. Haha, ja en russell i ett nötskal! Måste man lyssna på matti när det finns roligare saker att göra?! Tur att han inte springer ut bland bilarna!

    Krita kom loss en gång på jobbet med husse och sprang ut på vägen och jagade en motorcykel, mitt bland alla bilar. Som tur var gick allt bra men man blir ju så arg och orolig på samma gång!

    Ha det bra

    SvaraRadera