onsdag 5 januari 2011

I morgon så......

Vad är det med mig och matlagning? Och med trädgårdspyssel. Jag vill så jättegärna vara en sån där som fixar ovanliga och fantastiska rätter som jag bjuder mina vänner på. Och ingredienserna plockar jag naturligtvis från min egna köksträdgård. Pinfärska morötter, sockerärter, kryddor, allt, allt har jag odlat fram i min egen trädgård. Från scratch liksom. Från kompostering till att pilla ut tomatfrön till nästa års sådd.

Hur svårt kan det vara? Jag har ett jättestort kök. Jag har 7 hektar mark. En stor gammal gödselhög, flera hus att pilla med frön och fixa förodling. Men det går inte. Jag kommer inte längre än att sitta helt fascinerad vi något TV-program som handlar om att odla maten själv. Stum av beundran och full av energi bestämmer jag mig, där och då framför TV:n, att nu ska jag börja. Baka, odla, göra långkok, sylta, syra så att att hela skafferiet blir fullt av läcker mat. Nästa dag ska jag börja.

Nästa dag börjar jag aldrig, utan åker till ICA Maxi och köper färdigblandad sallad i påsar, färdiga kryddor i plastbyttor och torkade kryddor på burk. Det finns alltid något att skylla på, förstår ni. Slöa knivar, långa naglar, häckig köksutrustning, ond rygg, myggor, snö, mörker......

Nu har jag tagit ett stort steg i min blivande husmorskarriär. En ny köksmaskin med multifunktion står nu i köket. Den kan riva, skära, strimla, mixa, knåda, dammsuga, göra flätor...........ähh!

Nu så! Nu ska jag baka, göra smoothies, kikärtsröra, WOW!

Äsch, jag har ju ingen jäst hemma. Och inga bär, och inga kikärter heller, för den delen. Det får bli imorgon helt enkelt, då jag har handlat det jag behöver:)

Snart.....mycket snart

1 kommentar:

  1. Jag är lite likadan..jag vill så mkt och känner mig så vansinigt inspirerad till både det ena och det andra tex matlagning men så får mannen laga maten och jag äter:D
    God fortsättning!
    Kram!

    SvaraRadera