söndag 2 oktober 2011

Royal Canin, bara svindyr bluff?

En liten tanke har länge grott i mitt huvud. Misstanken om att hundmat kanske inte är så bra som det påstås. Jo, absolut, säger personalen i djuraffären. Foderföretagen lägger ner så otroligt mycket forskning på hundmat för att få fram det som är bäst för våra hundar.
Bild tagen från Royal Canin.se.
Högkvalitativt eller torkad majs i påse?
Och självklart vill jag som hundägare ge det som är bäst för mina hundar, så jag köper alltså den svindyra hundmaten. Men....är den verkligen så bra?

Pennyhunden har ju kräkts av och till under hela sommaren. Inte mycket, bara lite då och då. Lite nervös på grund av valpen, har jag tänkt. En stor omställning att få en ny hundkompis, så klart det blir lite oroligt i magen.

Fast det är ju bara det att Penny inte verkat speciellt orolig. Hon har ju hållit valpen Lukas i strama tyglar och släppte inte honom till sig förrän efter flera månader. Och det är fortfarande hon som bestämmer.

Kan kräkandet bero på något annat? Kan det finnas andra samband?
Till exempel att Penny i hela sitt liv fått mat från vårt hushåll uppblandad med sin hundmat och aldrig varit dålig i magen och aldrig kräkts. Att hon från det Lukas kom, inte fått det eftersom vi inte ville att han skulle bli bortskämd. Det är ju så otroligt viktigt att valpar verkligen äter sitt valpfoder för att växa och må bra. Att hon också ofta ätit upp det sista av hans valpfoder från Royal Canin. Vilket har blivit mer och mer under sommaren eftersom han fått större ransoner.

Att hon blir helt bra i flera veckor då vi blandar in ris och fisk i hundmaten. Att hon sedan den 31 augusti bara ska äta Hepatic från Royal Canin och flera gånger per dag sedan dess visar tecken på illamående speciellt fram på sennatten. Och observera, detta illamående sätter ingen av de veterinärerna vi träffat, i samband med hennes höga ALAT och ALP-värden. Alla anser att kräkningarna och illamåendet beror på någon obalans i hennes mage, till exempel gastrit.

Att jag sedan i fredags ger henne halv ranson hundfoder och resten fisk, ris och kokta morötter och att hon inte mått dåligt en enda gång.

Jag kollade lite på innehållsförteckningen på valpfodret från Royal Canin, som förresten kostar 55 kr kilot och jag blev ganska förvånad. Jag menar, hundar äter ju naturligt kött och andra delar från sitt byte + det som eventuellt finns i bytets mage. Valpfodret innehåller i fallande skala : Majs, torkad fågel, majsmjöl, animaliskt fett, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein osv.

Torkad fågel innebär inte rent kött utan helt enkelt torkade hela fåglar, kanske restprodukter från livsmedelsindustrin, där man tagit bort filén, och inte vill använda resten. Men jag menar majs?  Majsmjöl? Är det detta jag betalar dyra pengar för att ge min hund? Jag var övertygad om att första/största ingrediensen i ett "högkvalitativt" hundfoder skulle vara kött. Ok, jag fattar att det inte kan vara oxfilé men kanske inte heller att de till största delen kanske består av näbbar, skelett och klor.

Mår Lukas bra av sitt valpfoder då? Jo, han växer så det knakar, men, han bajsar mycket ofta och är ganska snabb i magen.

Jag vågar absolut inte ta bort Pennys foder eftersom det ska vara skonsamt för levern. Men det är också svindyrt och innehåller: Ris, majs, animaliskt fett, sojaproteinisolat**. Det sista ska ha hög smältbarhet, något som är viktigt för att skona levern. Men jag ska definitivt prata med min veterinär om det. Men fakta kvarstår, jag ser ett ganska starkt samband mellan hennes illamående och hundmaten.

Bild från Royal Canin.se
Att Lukas nu ska annat foder är helt klart. Frågan är bara vilket? Visst går det att köpa slaktavfall och ge honom, men det måste ju finnas andra torrfoder som innehåller det som hundar naturligt äter. Bara att leta vidare.

Och alla vi som är djurägare ska komma ihåg att djumatsindustrin är stor och mäktig, nästan i klass med läkemedelsindustrin. Visst, gör säkert flera av dem bra saker, men de gör det de gör för att tjäna pengar. Och det gör man genom små omkostnader och höga intäkter.

Kanske genom att köpa in fågeldelar som inte livsmedelsindustrin vill ha, mala dem, blanda det med ris och majs (billigt) göra små söta hundkulor av dem och sälja produkten som högkvalitativt hundfoder i flashig förpackning.

Hm.....

2 kommentarer:

  1. Ja det här med hundmat är en djungel. Har också surfat runt och läst om leversjukdomar och som jag fattar det har det ökat bland hundar och att vissa menar att det är torrfodret. Funderat lite över det här med barf, det kanske inte är så tokigt. Både Krita och Nova har av och till problem med klåda, som är bättre när de äter Eukanuba sensitive skin. Men det kanske skulle må ännu bättre med barf. Håller på att ta bort färdigt godis, ska bara ge torkat lever, blodpudding med mera, Nova har haft en period med mer klåda i sommar där av att jag plockar bort de färdiga godiset.

    Oj det blev en lång kommentar, jag hoppas Pennys levervärden fortsätter att sjunka.

    SvaraRadera
  2. Hej!Väldigt bra och intressant att läsa, då jag står inför att få hem en valp om två veckor och är lite nervös runt det här med maten. Hade tänkt köra på royal canin, men blir lite osäker ändå att andra märken säkert duger lika bra. Tack för ett tänkvärt inlägg!Kram, Maria. ( som kom in här via Habibty Nina)

    SvaraRadera