söndag 5 februari 2012

Att reducera en uppsatsfond

I mitt huvud puttrar det rejält just nu. Jag är mitt uppe i processen att bestämma vad jag ska skriva min kandidatuppsats om. I det stora hela vet jag vad jag brinner för och jag har bestämt för mig för ett av dessa ämnen - kvinnor som utsätts för våld i familjerelationer. Men sedan spretar det! Det finns hur många tänkbara ämnen att undersöka inom just det området. Har just läst en riktigt intressant bok som Margareta Hydén har skrivit "Kvinnomisshandel inom äktenskapet". Hon tar bland annat upp att kvinnan måste formulera om sin historia så att våldet blir onormalt, för att kunna bryta upp från en våldsam relation. Intressant! 

Jag har slängt ner alla olika tänkbara ämnen i min mentala gryta. Där ligger de och puttrar i vild tankeverksamhet. En del försvinner och andra finns kvar och får puttra vidare. Det är som att reducera en rödvinssky eller en fond. När det puttrat tillräckligt länge så finns bara det gottaste kvar. Hoppas jag! Hm ja, ja!

När jag nu kollar ner (upp?) i grytan så finns faktiskt bara några områden kvar! Och jag har beställt lite böcker på högskolans bibliotek som jag hoppas ska hjälpa mig att hitta just DET konkreta viktiga ämnet för min uppsats!

:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar