måndag 9 januari 2012

Kyla och könsmärkning

Uh, hu hu, -15 grader i morse. Varken jag eller hundarna ville gå ut. Men jag har ju den stora lyxen att kunna göra mina toalettbestyr inomhus vilket inte hundarna har. Så på med tröjorna - på hundarna- och ut. Penny vägrar nästan att gå med sin tröja och Lukas leker rodeohund!

Inget snack om saken, en tik!
Efter ganska mycket lock och pock fick jag med dem runt sommarhagarna, Penny försökte hela tiden ta en genväg hemåt så jag fick kalla henne tillbaka!

Rediga karlar har blått!
Visst har de fina tröjor? Och regelrätt könsmärkta dessutom! Det är ju omöjligt att tänka sig Pennyhunden i ljusblått och Lukas i rosa!

Kolla hundarnas tandborstar! Gissa vem som har den rosa!!

Rätt färg ända in i munnen!

Fast enligt Fanny Ambjörnsson som skrivit boken Rosa - den farliga färgen, är den rosa färgen laddat med känslor, både positiva och negativa. Jag älskar rosa, och jag tycker också att många män klär i färgen. Min man har flera skjortor med rosa inslag och han är ursnygg i dem. Att det bara är män med status och makt som enligt Ambjörnsson kan ha färgen rosa är jag tveksam till. Men det kanske krävs en stark självkänsla för att en man ska våga bära rosa.

Hundar kan ju inte bestämma själva, men jag tror Pennyhunden skulle känna sig väldigt obekväm i färgen blått liksom Lukas skulle känna sig allvarligt nedvärderad om han var draperad i rosa! Ha ha ha!

Ha den bästa dagen!

4 kommentarer:

  1. Hu va kallt ni har, här var det bara -7, tyckte det var kallt nog!

    Ha det bra

    SvaraRadera
  2. Så trist att Penny vovven inte är kurant.
    Å så skönt att känna förståelse för sin kärlek å oro över "hunden." Min plätta verkar ok idag. Ska avmaska henne för säkerhet skull.
    Det låter annars som om du haft en fin jul å nyår. God fortsättning goa du. Kram Asta

    SvaraRadera
  3. Jo, jag tror nog Fanny A har rätt. Generellt sett i alla fall. En högstadiekille med låg status väljer nog inte rosa i första hand...
    Men det är ju praktiskt att kunna skilja på hundarnas attiraljer.

    SvaraRadera
  4. Sv. Tack så mycket! Känner att jag inte kan så mycket, skulle vilja gå en kurs och lära mig om slutartid och allt vad det heter!

    SvaraRadera