måndag 13 december 2010

Sockerallergi?

Under de senaste året har jag dragit ner ordentligt på socker, snabba kolhydrater och kött. Inte så att jag är fanatiskt strikt men ändå. Förutom att jag ganska lätt gick ner i vikt och behåller den, så mår jag väldigt mycket bätttre. Piggare, sover bättre, mindre huvudvärk, mindre diffusa obehagskänslor i kroppen.

Nu, efter en helg tillsammans med släkten utan träning men med mycket godis, kött, lussebullar och glögg känner jag mig......liksom lite hängig. Tung i kroppen, seg i huvudet och en molande huvudvärkskänsla. Som om jag fått någon slags fysisk chock.



Kom å ta ett snöbad! Gratis!
 
Sockerchock. Köttchock. Jag tror inte jag tål så mycket snabba kolhydrater i form av socker och pasta.  För mycket kött gör mig tung och däst. Vad händer? Håller jag på att bli en asketisk hälsofreak? Nästan nykteriskt. Sockerintolerant. Köttskeptiker. Hm.


 Vad är nästa steg? Att flytta ut till ett litet torp uten el och varmvatten? Där jag kan tvätta mig varje morgon genom att ta en lång rull i snön?  Utan VISA-kort, mobilt bredband och tapetkollektioner? Går det att leva utan sådana saker? Aldrig mer Fejjan, Aldrig mer en inspirerande shoppingrunda, aldrig mer 25 grader varmt i huset? Hemska tanke. Intressanta tanke!

Tjing!

2 kommentarer:

  1. Först: ditt hus är ljuvligt!! Får jag bo hos er? Då kan jag ju behålla min katt...
    Sen: jag har inte ätit socker eller kolhydrater mer än i småå mängder de senaste åren, men i dagarna har jag gjort julgodis, snaskat på det + druckit sockrig julmust...och nu är min reumatiska smärta i tår och fingrar tillbaka! Det ÄR inte värt det. Men det är skönt att veta att det försvinner bara jag äter som passar mig igen.
    Kramkram

    SvaraRadera
  2. Men hur ska det sluta. Egentligen;) Skämt å sidor så är det samma för mig. Håller mig undan från socker, kakor och kolhydrater..inte helt och håller men har minskat mängden och när jag äter det känner jag mig inte bra och känner mig svullen och konstig. Eller konstigare än vanligt;)
    Kram Nina

    SvaraRadera