måndag 1 augusti 2011

Tio år.....WROOOOOOOM

För tio år sedan flyttade vi till Norrgården i Västra Mälardalen! Då var gården i ett bedrövligt skick. Inget genuint underhåll på cirka tjugo år, bara förra ägarens taffliga hemmafix med rör och el, hua! Skrot stod överallt, gamla bilar, rostiga jordbruksmaskiner och igenväxta beteshagar med förrädisk gammal taggtråd överallt.

Stora huset! En nyckfull madame!
Jag fattar inte än idag att vi gav oss på projektet! Modigt kan jag tycka så här i efterhand! Och speciellt modigt av min mamma som bott i Stockholm hela sitt liv. Nu valde hon att bosätta sig i vårt "Lilla" hus på cirka 150 kvm. Gubben och jag trängde ihop oss i "Stora" huset på cirka 320 kvm! Sitter nu och reflekterar över allt som hänt i mitt liv under dessa år! Ganska mycket! Har jag kanske lite myror i stringisarna kanske?

Kolla här!
Under åren här har jag:
Varit sjukskriven från karriärjobbet i Stockholm
Fått avgångsvederlag från det jobbet
Drivit inackorderingsstall
Haft stuteri, 7 fina halvblodsföl har fötts här plus en kallblodstravare
Utbildat mig till hästmassör
Jobbat på café
Jobbat på Viktväktarna
Startat hästsportbutik
Jobbat somm timmis på gruppboenden i Köping
Jobbat som konsult som webbredaktör
Gått på Komvux och utbildat mig till skötare och vårdare
Börjat plugga Beteendevetenskapliga programmet på Mälardalens Högskola
Jobbat som behandlingsassistent inom Västerås Kommun!

Mitt Cv börjar se ut som en katalog kan jag säga!

Mycket roligt har hänt! Många hysteriska fester har vi ordnat, min gubbes 50-års fest slår nog dem alla! Fy fasiken vad roligt vi hade då! Alla härliga grillkvällar med dans med våra vänner och grannar. Fina föl har fötts, jag har unnat mig att låta våra två katthonor få kattungar varje år! Jag älskar kattungar. Alla har fåt bra hem, många har stannat hos hos oss!!
Irma mammakatt!

Irmas två bustroll
Glädjen att renovera vårt hus, när ett rum blir klart, renoverat i gammal stil, vilken go känsla i magen!
Vi har fått två härliga hundar Penny och nu sist Lukas.

Inte tråkigt en sekund med Penny och Lukas!
Ibland har huset spelat oss spratt! Som när bara vårt hus i hela byn var utan el???? Eller när avloppsvattnet började stiga upp i badrummet en påsk då vi hade gäster! Eller när det blev en damm mitt på gräsmattan en vår (vattenledningen hade rostat sönder).
Och så det tråkiga.
Två föl har fått lov att avlivas här hemma på grund av olyckshändelser.
Finaste, bästa fölet Grace, fick galoppera vidare en januari dag 2008!
Fina avelsstoet Claudia fick sluta sina dagar när hon fick fång! Olyckor har skett och många kvällar har jag varit i stallet med veterinär! Fina hunden Isa fick somna in liksom katten Tuff som kom med oss från Stockholm. Bästa vännerna är inte längre bästa vännerna, rygghelvetet har varit och hälsat på många gånger! Några katter har gått ut genom dörren och aldrig kommit tillbaka. Elsi, mitt livs katt, somnade in i vårt sovrum efter ett långt och händelserikt liv! Jag glömmer aldrig hennes sista suck.
Elsi och Penny delar soffhörn!

Men ikväll ska vi fira och snacka om våra år här på gården! Grilla på soliga altan, dricka skumpa och bara njuta! Och sen då....inget vet ju riktigt vad som händer! Spännande! Vad får jag för jobb när jag blir klar med min utbildning? Vilka männsiskor kommer jag att möta? Ja, vi får se! Vi får verkligen se!

:)

1 kommentar:

  1. Jag vet inte om jag är extra blödig idag, men det här fina inlägget fick mig att både fälla tårar och le över älskade djur, och helt sammantaget vilken fantastisk hyllning till era senaste 10 år.
    Underbart. Skriv ut. Rama in!

    kramar!

    Jessica

    SvaraRadera