fredag 28 oktober 2011

Panikprojekt: Boeuf bourguignon med tillbehör

I morgon så får vi gäster! Efterlängtade! Jag ska bjuda på Boeuf bourguignon med tillbehör. Och fruktsallad och glass till efterrätt. Champagne och jordgubbar till förrätt! Mumsfillibabba!

Men....jag fattar inte hur jag kan bestämma mig för denna rätt! Är jag dum i huvudet? Jag som har sleven mitt i handen, får panik om det är mer än två plattor som lyser på spisen samtidigt och rätten jag ska göra innehåller mer än två ingredienser. Boeuf bourguignon med tillbehör innehåller sjukt många ingredienser som ska göras i många olika steg. Steka hit och dit, bryna, värma, vispa, mosa, brässera....... Alla plattor på spisen är igång + ugnen, det brinner i mitt huvud!

Tur att en mycket viktig ingrediens är mörk fylligt rödvin. Mörkt fylligt rödvin kan, förutom att tillföra smak till en gryta, lugna ovana husmorsnerver.
Ner i grytan!
Redan då jag putsar köttet börjar den första lilla panikkänslan komma. Hur gör man? Jag vill ta bort allt vitt, segt och konstigt. Brukar alltså inte bli mycket kött kvar efter att jag putsat det. Och sen bacon, som jag egentligen aldrig äter. Jag försöker skära bort så mycket fett som möjligt. Tur att min man inte ser, han skulle förtvivlat ropa att all smak sitter i fettet! Jag sänder några ursäktande tankar till den kossa och den gris som fått sätta livet till för att jag ska stå och skära bort en massa delar som jag anser är konstiga och riskerar att bli sega eller geggiga i munnen. Efter djurdelarna kommer lugna bra ingredienser som morötter, lök, vitlök och rödvin.

Tiggardrottningen med sin adept!
I morgon klockan 19 kommer gästerna! Lika bra att börja med grytan nu! Och så i morgon fixar jag fruktsallad potatis/palsternacksmos, brässerade smålökar och vitlöksbrynta champinjoner.
Jag har i allafall "hjälp" i köket! Tiggardrottningen Penny Lane med hennes trainee Lukas! Och Lukas kan bli otroligt lång då det ligger nötkött på diskbänken! Och om jag skulle lämna köttet och Lukas i bara några minuter tror jag att han för första gången i sitt liv skulle ha hoppat upp på diskbänken!



Nä, nu måste jag börja så jag hinner till i morgon! Först en klunk rödvin för nerverna och sedan kanske en till för att hitta känslan av kontroll - Boeuf bourguignon - en fis i rymden, faktiskt!

1 kommentar: