fredag 7 oktober 2011

Två veteranveterinärer

I går fick vi träffa två veteranveterinärer på Strömsholms Djursjukhus. Den ena, en intensiv man från Chile, pratade med mig om Pennys tillstånd i nästan 45 minuter. Han fokuserade på allt som är bra med henne, vilket är mycket. Egentligen finns bara två problem gastrit och höga levervärden speciell då ALAT-värdet. Gastriten är en baggis, och levervärdena allvarliga men inte någon katastrof - ännu. Dessutom har alla levervärden utom ett - ALAT - förbättrats sedan sist.

Efter det fick vi, efter två timmars väntan, gå in på ultraljudet och provtagningen med tunn nål. Veterinären var en äldre kvinna i min egen ålder som inte sa mycket när hon undersökte Pennys lever med ultraljud. Sedan tittade hon på mig och slog fast att någon cancer är det inte, utan det handlar om ett par infektionshärdar i levern som Penny verkar ha svårt att klara av själv.

Hon ansåg inte att ett prov med en tunn nål skulle ge information som kunde ligga till grund för behandling. Nej, hon tyckte vi skulle gå in med en tjockare nål och ta ett par riktiga prov - "ett par korvar" - från Pennys lever som med säkerhet visar vilken infektion det handlar om. Utifrån det kan vi sedan ge exakt rätt behandling. Detta, lite större prov, sker under sövning, så det är ju ett större ingrepp med lite större risk.

Jag känner mig helt lugn med dessa veterinärer, och betydligt gladare! Penny ska få genomgå detta större prov som ger de bästa förutsättningar för rätt behandling. Men, som intensive veterinär Patricio sade, det är ingen panik, ingen omedelbar anledning till oro, för Pennys lever fungerar till största delen. Men vi måste så klart häva infektionen och nedbrytningen av levern.


"Gå nu inte och oroa dig", var det sista han sade till mig! Hon har alla förutsättningar att bli frisk, så njut av din hund. Vilket jag har gjort! Och när jag ser Penny på morgonpromenaden, ivrigt sysselsatt med att jaga och gräva efter sorkar, i galna tafatt lekar med Lukas, så ser jag ju att hon inte alls mår dåligt. Tvärtom, hon är full i bus precis som vanligt!

3 kommentarer:

  1. Det var väll skönt att höra, då får hon snart rätt medicin och kommer bli bra bra!

    Va kul och se Penny och Lukas busa runt

    SvaraRadera
  2. Håller tummarna för att vet. hittar orsaken och kan ge henne rätt behandling. Skönt att höra att hon är full av bur så ni får ha en mysig helg!

    SvaraRadera
  3. Jag håller tummarna!
    Nillan

    SvaraRadera