onsdag 25 januari 2012

Giddens håller mig sömnlös


Anthony Giddens, sociologisk geront!
Anthony Giddens är en av de stora geronterna inom modern sociologi.
Jag har läst några böcker av honom förut men det har nog inte riktigt klickat. Han befinner sig enligt min uppfattning på makronivå och upphåller mest sig vid frågor om institutioner i samhället och samhällets strukturer, nog så viktigt men jag tycker att han missar människorna. Eftersom jag är mer inriktad på existentialism och ontologiska frågor så har jag haft andra gurus.

Men nu läser jag Giddens bok "Modernitet och självidentitet" och är totalt fascinerad av hans analyser och resonemang. Tänk, en kursbok som jag ligger och läser i sängen tills ögonen slocknar! Och det tar tid, jag som brukar läsa några hundra sidor på en pisskvart. Så läser jag inte Giddens nu, jag måste reflektera och fundera och ibland läsa stycken en gång till, så att allt landar och kommer till klarhet.

I boken tar Giddens bland annat upp hur vi skapar och behåller vår ontologiska trygghet på olika sätt. Genom rutiner och reflexivt tänkande skapar vi ordning i vår yttre värld och genom att planera  stoppar vi det oförutsägbara. Genom att vi utvecklat tillit när vi växte upp har vi en skyddande hinna som gör att vi känner oss oövervinnliga och ser på framtiden med tillförsikt. En skör hinna dock. Han tar ett exempel: När vi kör bil känner vi oss ganska osårbara och kör på som om vi vore odödliga. Men så ser vi att en bilolycka skett och det påminner oss om hur dödliga vi är. Vår skyddshinna spricker och vi kör väldigt försiktigt ett tag. Men ganska snart har vi reparet vår skyddshinna och kör på som vanligt.

Ahhhhh, har nu läst halva boken och ska nu läsa vidare i nattlampans sken i kväll.

Tänk, att få studera något så roligt, viktigt och intressant som sociologi. Jag kan bara tacka och ta emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar