onsdag 21 mars 2012

Revisorn eller tandläkaren?

Jaa, vilken är värst att besöka? Efter besöket hos tandis  i dag med ua i munnen, lutat det åt revisorn. Eller det gör det alltid för min del. Hellre en svettig rotfyllning på några timmar, än en halvtimme i revisorns besöksstol!

Jag är ett ekonomiskt miffo, vilket innebär att jag inte fattar någonting av alla bokföringsmässiga krumelurer.

Så när revisorn börjar prata om periodiska avsättning eller nedskrivningar eller whatever, så är jag numera tyst och nickar instämmande som om jag fattar allt det han säger. För jag kommer i håg hur det var första gången, då han häver ur sig någon revisoriskt rappakalja och jag frågar vad det innebär. Han beskriver allt mycket noga en gång till, men jag fattar inte iallafall och ber honom förklara en gång till. Han förklarar med precis samma ord en gång till, men med det lilla tillägget att "det här är jättenkelt, hör här"! Dessa små ord förpassar mig för alltid till kategorin "de ekonomiskt dumma i huvudet". För om jag inte förstår något något "jättenkelt" inom bokföring då kanske inte har alla åsnor hemma? Eller har tappar en kniv bakom vagnen eller glömt en indian i farstun!

:)

1 kommentar:

  1. Håller absolut med! Den där bokföringen får man ju dras med dagligen nu med företaget...

    SvaraRadera