måndag 19 mars 2012

Sista föreläsningen:(

I dag hade vi sista föreläsningen på min utbildning med lysande Tomas Kumlin. Nu återstår ett seminarium och sedan är det uppsatsskrivande resten av våren. Sedan är det klart! Fil kand i Beteendevetenskap.

Det känns verkligen så konstigt! Eller som en mycket bright kurskamrat sa, då vi pratade om att vi nu ska börja arbeta: "Jaha, då ska vi tillbringa resten av livet med en massa puckon".

Hm, kanske lite hårt men jag förstår precis vad hon menar. Under tre år har vi lärt oss massor, reflekterat över stort och smått i samhället och framförallt har vi umgåtts med likasinnade, personer som reflekterar över olika fenomen och företeelser. Oj, vad vi har diskuterat!

Det är inte alla som gör det och det är verkligen inte fel. Men som den reflekterande och analyserande person jag är har jag precis hittat hem i sociologin. Bara det att sätta sig på ett fik och betrakta människor är något av det mest intressanta man kan göra enligt mig!

Om jag vore yngre, (fy vad jag avskyr när någon äldre säger så) då skulle jag vilja fortsätta och forska. För det har inte varit lätt att välja forskningsfråga för min uppsats, det finns otroligt mycket jag skulle vilja grotta ner mig i. Varje dag jag kollar på nyheterna får jag nya uppslag! Meeeeen, nu är det dags att börja bidra till hushållskassan!

Bara att njuta av min sista tid inom den akademiska världen!



2 kommentarer:

  1. Skönt att börja se mållinjen. Det jag dock tycker är skönt med sociologi jämfört med socionomer är att man har ett bredare perspektiv än endast individnivå. Snarare puckade relationer,strukturer och normer som vi reproducerar utan att reflektera över det! Kanske är det "avvikarna" som fattat det;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma reflektion här! Ibland känner jag mig verkligen som en outsider som funderar i dessa banor. När jag börjar diskutera med någon om varför de känner på ett visst sätt inför någon/något eller varför de agerar på ett visst sätt.

      Radera