måndag 12 mars 2012

Trötthet eller bästa energikickarna?

Först tänkte jag skriva om hur in i bomben trött jag är just nu. Men det är säkert otroligt tröttande att läsa om. Så då skriver jag istället om det som ger mig energi.
Energizers!
Som blivande beteendevetare och sociolog intresserar jag mig  mycket för människor och samhälle. Så egentligen borde väl människor vara det som ger mig mest energi.

Men....neeeej, det är hundarna! Och då framförallt Pennyhunden. Att vakna på morgonen av att hon kryper ner under mitt täcke är den bästa starten på dagen. Slår allt annat med råge! Människor, under min första vakna halvtimme är bara urjobbigt! Jag vill inte umgås, prata, skärpa mig, vara social, jag vill bara vara ifred. Lukas ger mycket energi för att han är energi. Alla tokigheter han hittar på som gör att jag gapskrattar många gånger varje dag.

Hundarna ger energikickar all over, så att säga. Både det jag får genom kroppskontakt och den mentala närvaron. Men sedan tillkommer alla plus, långa promenadet varje dag i ur och skur, som på lång sikt ger hälsa. Det är hälsosamt med ansvar för en annan individ (tycker jag). Och långa hundpromenader med andra hundägare, som är toppen för att diskutera och reflektera över allt mellan himmel och jord. Hundarna har faktiskt bidragit till att jag fått några riktigt nära goa vänner!
En sommarfest ger energi i massor!
Att tillbringa en kväll med vänner med mycket prat, god mat och god dricka ger energi som räcker länge. Det ger också en långtidsverkan! Att komma ihåg alla fester och tillställningar vi har haft!

Träningskortet är en av de viktigaste energigivarna för mig. Jag tränar alltid minst två gånger i veckan och kan jag av någon anledning inte det, så blir jag orolig och nedstämd.

Spikmattan är något av det bästa jag köpt. Efter en halvtimme på den är jag avslappad och lugn.

Att göra roliga saker eller projekt med andra är otroligt utvecklande. Att starta en bokklubb, ta in 10 ton hö, måla ett helt hus, fixa fest, planera en resa eller fixa ett spontanparty, det ger energi och glädje i överflöd!

Hmmmmm.......jaa lite så tänker jag.

2 kommentarer:

  1. Inspirerande att läsa om dina energikickar! Ska nog leta fram min spikmatta igen!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig, hundarna är otroligt duktiga på att vara energikanoner, både direkt och indirekt. Vi är lyckligt lottade, vi hundägare :)

    SvaraRadera