måndag 26 november 2012

Arbetskonsulent, thats me!

Nu är alla detaljer klara med nya jobbet och det är officiellt!

Den 6 december inleder jag mig nya karriär som arbetskonsulent på DIS - Delaktighet i samhället - i Eskilstuna Kommun! Till att börja med ska jag arbeta deltid så att jag hinner göra klart mina två högskolekurser! Min blivande chef verkar toppen liksom den blivande kollega som var med på intervjun!

Ska bli så himla kul! Jag har nog aldrig varit så uppspelt inför ett nytt jobb! Kanske därför att jag har sökt ett så länge! Har massor med energi som vill ut!

OK, så klart ni i framtiden kommer att få läsa om hur trött jag är, hur skönt det är med äntligen fredag, semester, hur zoombielik jag är kl 6 på morgonen osv osv. Och inte minst om mitt uppdämda shoppingbehov som nu kommer att tillfredsställas!

Men det var lite underligt i dag på förmiddagen, eller tomt rättare sagt, för jag behövde ju inte sätta mig vid datorn och söka jobb! Inga mer personliga brev att knåpa ihop!

Nu har jag avregistrerat mig från alla bemanningsföretag, slängt den stora hög med arbetsannonser som låg i min brevkorg. Tjohej! Fuck you alla idiotiska arbetsgivare som inte ville ha mig!  Ähmen......åhhhhh.....ni har säkert fått tag i jättebra medarbetare ändå!

Att ha varit ute på arbetssökarmarknaden i cirka  6 månader har verkligen fått mig att se baksidan på vårt samhälle. Jag har upplevt diskriminering, total nonchalans från arbetsgivare, rekryteringsprocesser som inte är människovärdiga där arbetssökande behandlas som objekt, chefer som lovar att återkomma med besked och aldrig hör av sig och den ytterst tuffa konkurrens som kan få även den starkaste att börja tvivla på sig själv.

Kraven i många annonser är ibland löjligt höga. Jag har sökt jobb där de kräver högskoleexamen, lång erfarenhet och högt ställda krav på personliga förmågor och kvaliteér. Jag blir ganska förvånad när de då erbjuder cirka 20-22 000 i månadslön.

För mig är arbetslinjen ett skämt! Inte för att den står för att arbete ska löna sig och att alla ska ha ett arbete. Nej, för att det inte finns en arbetsmarknad för stor grupper i vårt samhälle.

Arbetsgivare vill helst anställa folk i 30-50 års ålder som inte har:
  • flera små barn
  • kraftig övervikt
  • utländsk bakgrund
  • funktionshinder
  • muslimsk bakgrund
  • nått en ålder över 55

Det finns flera rapporter och utredningar om detta:

Vad är rätt profil för att få ett jobb?

Med rätt att delta. SOU 2012:69

Gruppen anställningsbara, attraktiva är alltså inte stor! Och detta tycker jag är en av vårt samhälles största utmaningar, att inte kasta en mycket stor del av kompetensen på sophögen! För det har vi väl ändå inte råd med?






1 kommentar: