tisdag 16 oktober 2012

Frigörande målning

Energi, styrka men också mörk ilska!
I helgen var jag på frigörande målning med min damklubb Herrelösa Damer.

Det var väldigt skoj, eftersom jag målade ganska mycket när jag var ung. Min konstlärare i grundskolan försökte förtvivlat få in mig på en konstnärsbana, men jag hade väl allt för många myror i rumpan för att lyssna på henne! Det var mest killar under de åren!

Den frigörande målningen syftar till att vi ska få ur oss känslor på en målning och därför inleder man med meditation. Just meditation har jag mycket svårt för, jag kommer liksom inte till mitt inre rum. Det kräver också lång övning och är inget man bara sätter sig ned och gör.

Efter "meditationen" så fick vi under total tystnad måla helt förutsättningslöst under tio minuter. Inga krav på att det skulle bli ett fint konstverk eller så.

Efter det fick vi betrakta både vår egen målning och de andras för att komma med reflektioner. Konstnären Margareta Skogsberg gav sedan sin reflektion på våra målningar. Min första första målning är överst. Jag började med det vitgula och den röda cirkeln. Sedan kände jag att jag "behövde" måla de blå och de mörkare fälten. När jag precis var klar så skvätte jag mörklila färg på målningen.

Tolkningen av min målning är att jag jag har en stark energi och livskraft där jag ser ljuset men att jag också har en mörk sida som vill kommunicera med min ljusa. De mörklila "skvättarna" står kanske för att jag är arg på något. Ganska klockrent, eller hur?! Det är ju inte svårt för att förtså att min ilska beror på att jag inte får jobb.

Och att jag vill skvätta arg färg på alla arbetsgivare som hela tiden väljer bort mig.

Hopp med mörka undertoner.
Efter den första målningen fikade vi! Så klart! Pajer, hembakt bröd, sallad, bakverk, godis....självklart när klubben består av ett gäng damer!

Jag kände mig ganska off på ett underligt sätt, lite avsides och inte med de andra. Kanske beror på att jag kämpar med min självbild just nu. Alltså, jag känner mig ganska misslyckad och får allt oftare känslor av att andra också tycker det.

Efter fikat gjorde vi en målning till. Det blev denna! Samma färger, jag har mycket energi tydligen! Och hopp!

Jahapp! Nu är det plugg som gäller - arbetsinriktad rehabilitering. Och så det välbekanta väntandet på att mobilen ska ringa. Jag har inte hört något från Arbetsförmedlingen i Hallstahammar och Eskilstuna ännu, men jag tappar mer och mer hoppet allt efter att tiden går. Det brukar inte vara ett bra tecken då det drar ut på tiden med besked, då brukar det bli "Tack" "Tyvärr" och "Lycka till".

Suck, suck.........

3 kommentarer:

  1. Af är konstigt. Jag gick igenom en rad med intervjuer hos dem o sen hörde jag inget på flera månader. Sen kom ett mail att jobbet var tillsatt, säger väl ganska mycket om af som arbetsgivare och deras människosyn. Hoppas du får jobb snart.

    SvaraRadera
  2. Usch, det låter bedrövligt! Jag hoppas innerligt att jag får besked muntligen och inte via mail som det står "no reply" på avsändaren. Men det börjar ju luta åt det, eftersom de inte hör av sig! Hopplöst, värre! Jag hoppas att DU har fått jobb nu!
    MVH/Dame Eliza/Helena

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag har följt din blogg ett tag! Jag arbetar som jobbcoach och jag undrar om du bara söker arbete på Arbetsförmedlingen. Jag tror att du måste söka väldigt brett och inte fokusera på en bransch. Det är svårt med arbete nu och många gruppen har svårt att få jobb, både unga och lite äldre så ge inte upp! Hälsningar Åse

    SvaraRadera