tisdag 22 november 2011

Tillbaka till stillheten


Mitt turörhänge!
Jag överlevde flygningen. Precis som jag brukar. Det finns bara ett skäl till detta - mina turörhängen. Jag fick dem av min man 1995 och sedan dess har jag dem på mig när jag behöver extra tur, som vid flygningar!

Förutom örhängena är det alltid bra med en GT före flygning för att lugna oroliga nerver.

I London har vi haft det underbart bra! Vi har gått på värsta shoppingstråken, besökt Camden Lock Market som är en otroligt myllrande marknad med enormt mycket skräp men också en del kuliga saker och ätit bra mat förutom en äcklig middag på en pub som bara innehöll frityr och fett.

Vi har sett musicalen Wicked som var helt fantastisk!
Bara lite för nerverna!


Tror ni att jag har shoppat som en galning? Neej, faktisk inte, jag vet inte riktigt varför, men det känns som om jag är lite "Lost in Age! Jag menar jag är absolut inte lockad av den där poshiga stilen som man kan hitta överallt i London men inte heller den där riktigt unga trendiga! Så i nästan varje affär jag har gått in i har det känts fel, för enkelt, för ungt, för gammalt, för tråkigt eller bara helt fel.

I Camden Lock hittade jag i och för sig en massa saker som var snygga och roliga, men tyvärr var det mesta rena skräpet, gjort i acryl och polyester, material som jag inte gärna vill ha på min kropp. 
Att gå på Harrods var som att kliva in i en annan värld! Stel, elegant, tråkig, häpnadsväckande lyx! Den stora behållningen var deras Pet Shop där jag tillbringade en lång lång stund med hakan ner till knäna! Ett veritabelt paradis för en djurvän. Där fanns också ett Hundspa! Fina Londonska hundar fick här pälsen shamponerad och vårdad, naglarna klippta och örornen trimmade! Det fanns hur mycket grejer som helst! Ett enormt fint läderhalsband i rött mjukt skinn för det facila priset av 195 pund! En stickad hundkofta 230 pund! Njae, nog för att jag älskar mina hundar men inte köper jag ett halsband för drygt 2 000 kr! Fast vi kunde inte låta bli att köpa två hundleksaker i form av två stickade tomtar med pipfunktion!

Mångkulturell och kulig marknad i Camden Lock!
Något jag blev ganska chockad över var att de säljer valpar på Harrods. De förvaras i rum med fönster så att alla kan stå och titta. I ett rum fanns en ensam lite brun valp som såg minst sagt övergiven och ämlig ut. Usch det gillade jag inte alls!

Men - av det stora shoppingracet blev alltså nästan intet! Till mig själv har jag bara köpt en mössa, en sjal, en topp, en bok om Jack Russell Terrier och lite smink på flygplatsen. Hm, detta blev ju nästan en identitetskris. Vem är jag? Vad är min stil? Är jag en övervintrad hippie eller bor det en dam inne i mig någonstans?

Harrods - nja inte min stil, men de har en sjukt stor Pet Shop.
Tyvärr med levande djur.

Tur då att min man shoppade loss rejält! Han har hittat det mesta han behöver, han har ingen identitetskris och vet exakt vad han vill ha!!

Nu är vi hemma igen. Vilka kontraster det blir!
Från Londons myller med människor överallt dygnet runt till vår lilla by Norrsylta! Under en dag hemma kanske jag ser två till tre personer! Det är tyst, rent och luftigt. Jag gillar båda! För ett vet jag - att inom mig bor fortfarande en storstadskvinna, som egentligen känner den stora genuina tryggheten mitt inne i en storstad! Att somna till trafikens brus och ljudet av polisbilar det är det tryggaste ljudet jag vet!

CU!

2 kommentarer:

  1. Nu får jag sug att åka till London. MAn måste ju inte alltid shoppa, det är roligt att bara kika runt. Själv brukar jag fastna i de enorma bokhandlarna...

    SvaraRadera
  2. Ja det är hemsk att de får sälja hundar så!

    Man behöver ju inte shoppa, jag kan njuta lika mycket av att bara få gå runt och titta!

    Ha det bra

    SvaraRadera