onsdag 27 juli 2011

Sitt rätta ansikte

Jens Stoltenberg tackar det svenska folket för vårt varma deltagade och vår sympati för det norska folket i intervjun i SVT i morse. Inte med ett ord berör han den svenska regeringen! Och inte utan skäl, tycker jag. För Reinfeldts mycket svala tal, 16 timmar efter dådet gav i allafall mig en dåligt eftersmak i munnen. Reinfeldt visar en skrämmande brist på empati och värme. Ingen riktigt reaktion, inget uppriktigt stöd. Är han på riktigt? Läs gärna Peter Wolodarskis ledare i Dagens Nyheter idag, jag tycker han sätter fingret på en väldigt öm punkt och kan bara hålla med i det han skriver.

Ord som sympati, empati, medkänsla och solidariet finns inte i Reinfeldts vokabulär. Undanträngda av ord som tillväxt, pengar, finanser och ekonomi. Här visar han sitt rätta ansikte tycker jag! Det som han noga döljer bakom en prydlig, kontrollerad och vältalig fasad.

Jag vill bara skrika: Känn något Fredrik! Reagera! Var mänsklig! Sätt någon gång den lilla människan framför allt ditt kyliga prat om att alla ska med!

Det är sorgligt!

1 kommentar:

  1. Jag kan bara hålla med. Lite medmedkänsla är det allra minsta man kan begära.
    Kram Nina

    SvaraRadera