onsdag 7 november 2012

SJ.....liksom

Jag åker mycket tåg just nu, vilket ger mig ständiga adrenalinkickar. Därför att tågen ständigt har problem, är försenade, är uruselt städade och för att det aldrig, aldrig finns vatten till handtvätt på toaletterna.

På tåget till Jönköping finns inte heller servering....hm...mycket märkligt, eftersom tåget går från Stockholm till Göteborg. Lite av en bantningskur kan jag tycka!

Så, inför en tågresa laddar jag med tålamod, varma sköna kläder, bra skor att stå länge i, fulladdad mobil, ordentligt med matsäck, minst 1 liter dricksvatten, våtservetter och alcogel. Dagen för tågresan är det bara en sak som gäller - att hålla tummarna för SJ. Att det inte händer något. Med strulande dörrar, brinnande tåg, ihoprasade banvallar eller nedrivna kontaktledningar. Som tågresenär blir jag luttrad. Numera betraktar jag en försening på mindre än 15 minuter som en framgång!

När det händer något, vilket det gör ofta, visar SJ upp en total brist på kunskap i logistik, bra kundservice och minimal förmåga att informera.

I Jönköping i oktober var det en sociologisk fars med ersättningsbussar! Åhh, vad jag önskar att jag haft en kamera och spelat in människorna! Arga människor skrek, bussföraren skrek, alla knuffades och SJ:s kvinna som skulle samordna och informera om bussarna stod mest som ett mähä och gjorde ingenting. KAOS!! Detta innebar att alla missade sina anslutningståg eftersom alla fick det tvivelaktiga nöjet att åka till små små obskyra platser för att släppa av en passagerare. Mitt förslag till kvinnan att sätta alla som hade anslutningståg att passa på en buss som körde direkt till Falköping mottogs med misstro. Här är vi inte smidiga och smarta minsann!

I går så åkte jag tåg igen. Och allt bara fungerade. Tåget gick i tid och allt flöt på. Jag hade det riktigt bra med min macka, vatten, bok och våtservetter. Och jag började mer och mer tro på att vi skulle komma i tid.

HA HA HA!

Strax efter Örebro meddelades det att det skulle vara ersättningsbuss från Arboga till Köping. Jag högg direkt tag i tågvärden för att försäkra mig om att det verkligen skulle stå en buss och vänta i Arboga. Jaaa då, det står en buss där sa hon. Vis av tidigare erfarenhet gick jag sedan och kissade, eftersom jag någonstans kände att det där med ersättningbuss som stod och väntade möjligtvis kunde vara en illusion.

HA HA HA, det var just det det var!

När jag och två andra resenären stod i snålblåsten på Arboga station fick vi reda på att ersättningsbussen just hade åkt iväg. Mäh?????  En ersättningsbuss för ett tåg som inte väntar in tåget. Hur intelligent är det? Nästa buss skulle då gå om två timmar. Taxi? Ehhhh.... det är sjukt öde på Arboga Station en tisdagskväll! Det slutade med att den ena mannen ringde till som fru som kom och hämtade oss med deras bil. Bra, det gäller att både ha livrem och hängslen då man har med SJ att göra.

Men annars gillar jag att åka tåg!

1 kommentar: